Przedmiotowy System Oceniania Wychowanie Fizyczne kl.IV – VI
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
realizowany w Szkole Podstawowej w Kielnarowej dla klas IV-VI
I. PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ – WYCHOWANIE FIZYCZNE.
Cele edukacyjne
1. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
2. Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
3. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
Zadania szkoły
1. Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach.
2. Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
3. Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
Treści
1. Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego, nerwowego.
2. Formy ruchu stwarzające możliwości doskonalenia koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz wzmocnienia kondycji fizycznej.
3. Ćwiczenia zwinnościowo – akrobatyczne oraz skoki.
4. Podstawowe elementy techniki i taktyki gier zespołowych, konkurencji lekkoatletycznych, gier rekreacyjnych, tańców, pływania, oraz wybranych sportów zimowych.
5. Ćwiczenia i zabawy według inwencji uczniów uwzględniające zasady współdziałania, respektowania przepisów, zasad i ustaleń.
6. Przepisy i zasady organizacji zajęć ruchowych uwzględniając troskę o zdrowie.
7. Badanie i ocena rozwoju oraz sprawności funkcjonowania organizmu.
8. Zasady sportowego współzawodnictwa.
9. Propozycje spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem gier, zabaw, form turystycznych i sportowych.
II. KRYTERIA OCENY UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Ocenie podlegają: Ø sumienne i staranne wywiązywanie się z obowiązków, Ø zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć, Ø stosunek do partnera i przeciwnika, Ø stosunek do własnego ciała, Ø aktywność fizyczna, Ø postęp w opanowaniu umiejętności i wiadomości przewidzianych dla poszczególnych klas zgodnie z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami, Ø osiągnięte wyniki w sportach wymiernych, dokładność wykonania zadania i poziom zdobytej wiedzy.
III. ZASADY OCENIANIA
1. Na początku roku szkolnego (semestru) nauczyciele wychowania fizycznego informują uczniów i rodziców o ogólnych wymaganiach edukacyjnych z wychowania fizycznego.
2. Wymagania edukacyjne z wychowania fizycznego zgodne są z przyjętym w WSO modelem i obejmują wymagania podstawowe
i ponadpodstawowe.
3. Ogólne wymagania podstawowe i ponadpodstawowe podaje nauczyciel uczniom na początku semestru, a szczegółowe na początku nowego działu nauczania.
4. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (opiekunów prawnych).
5. Oceny bieżące (cząstkowe) oraz semestralne i końcowe wyrażone są w stopniach wg następującej skali ocen: celujący 6, bardzo dobry 5, dobry 4, dostateczny 3, dopuszczający 2, niedostateczny 1.
6. Oceny bieżące odpowiadają ocenie dydaktycznej i uwzględniają wiadomości i umiejętności ucznia określone materiałem nauczania z wychowania fizycznego. Natomiast oceny semestralne i końcowe odpowiadają ocenie społeczno – wychowawczej i obejmują również ocenę aktywności ucznia, systematyczności pracy i wkład pracy ucznia na lekcjach wychowania fizycznego.
7. Minimalną ilość ocen cząstkowych w semestrze określa się na 5.
8. W sytuacjach wyjątkowych (przewlekła choroba, leczenie szpitalne, wypadek, przejście z innej szkoły itp.) uczeń otrzymuje ocenę końcowosemestralną i końcoworoczną z mniejszej liczby ocen cząstkowych.
9. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologicznopedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym z programu nauczania.
10. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii.
11. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
IV. WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:Ø Systematycznie uczestniczy w obowiązkowych zajęciach z wychowania fizycznego oraz jest zawsze przygotowany do lekcji (posiada wymagany strój sportowy). Ø Jest aktywny na lekcji. Rozwija własne uzdolnienia sportowe. Ø Wykazuje zdyscyplinowanie w czasie trwania zajęć z wychowania fizycznego oraz przed i po ich zakończeniu (dotyczy pobytu w szatni). Ø Dokładnie wykonuje ćwiczenia i zalecenia przekazywane przez nauczyciela, dba o bezpieczeństwo własne i kolegów. Ø Ma godną naśladowania postawę koleżeńską i sportową (pomoc słabszym i mniej sprawnym). Ø Wykonuje elementy nauczane zgodnie z programem nauczania na ocenę bardzo dobrą i celującą. Posiada umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie. Ø Reprezentuje szkołę w Finale Wojewódzkim lub wielokrotnie w zawodach niższego szczebla.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:Ø Systematycznie uczestniczy w obowiązkowych zajęciach z wychowania fizycznego oraz jest zawsze przygotowany do lekcji(posiada wymagany strój sportowy). Ø Jest aktywny na lekcji. Ø Wykazuje zdyscyplinowanie w czasie trwania zajęć z wychowania fizycznego oraz przed i po ich zakończeniu (dotyczy pobytu w szatni). Ø Dokładnie wykonuje ćwiczenia i zalecenia przekazywane przez nauczyciela, dba o bezpieczeństwo własne i kolegów. Ø Ma godną naśladowania postawę koleżeńską i sportową (pomoc słabszym i mniej sprawnym). Ø Wykonuje elementy nauczane zgodnie z programem nauczania na ocenę dobrą i bardzo dobrą. Ø Uczeń robi systematyczne postępy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:Ø Systematycznie uczestniczy
w obowiązkowych zajęciach z wychowania fizycznego oraz jest zawsze przygotowany do lekcji (posiada wymagany strój sportowy). Ø Jest aktywny na lekcji. Ø Wykazuje zdyscyplinowanie w czasie trwania zajęć z wychowania fizycznego oraz przed i po ich zakończeniu (dotyczy pobytu w szatni). Ø Ma właściwą postawę koleżeńską i sportową (pomoc słabszym i mniej sprawnym). Ø Wykonuje elementy nauczane na ocenę, co najmniej dostateczną lub dobrą. Ø Uczeń robi systematyczne postępy na miarę swoich możliwości. Ø Mało angażuje się w życie sportowe szkoły i klasy
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:Ø Niesystematycznie uczestniczy w obowiązkowych zajęciach z wychowania fizycznego oraz nie zawsze jest przygotowany do lekcji (często nie posiada wymaganego stroju sportowego). Ø Jest mało aktywny na lekcji i ma kłopoty z dyscypliną. Ø Poprawnie wykonuje elementy nauczane na ocenę dobrą i dostateczną.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:Ø Często z własnej winy opuszcza obowiązkowe zajęcia z wychowania fizycznego oraz często nie jest przygotowany do lekcji (nie posiada wymaganego stroju sportowego). Ø Jest mało aktywny, nie zdyscyplinowany, ma nieobecności nie usprawiedliwione oraz lekceważący stosunek do zajęć. Ø Słabo wykonuje nauczane elementy (na ocenę dopuszczającą i dostateczną). Ø Narusza zasady dyscypliny w czasie trwania zajęć oraz przed i po ich zakończeniu, nie dba o bezpieczeństwo własne i kolegów, nie wykonuje ćwiczeń
i zaleceń przekazywanych przez nauczyciela.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:Ø Bez usprawiedliwienia opuszcza zajęcia z wychowania fizycznego oraz nie jest przygotowany do lekcji. Ø Ma lekceważący stosunek do przedmiotu, wykazuje brak aktywności na lekcji. Ø Rażąco narusza zasady dyscypliny w czasie trwania zajęć oraz przed i po ich zakończeniu, nie dba o bezpieczeństwo własne
i kolegów, nie wykonuje ćwiczeń i zaleceń przekazywanych przez nauczyciela.