Przedmiotowy System Oceniania J. polski kl. IV – VI
Przedmiotowy system oceniania z języka polskiego w kl. IV-VI
- Szczegółowe zasady sprawdzania i oceniania osiągnięć ucznia zawarte są w
planie wynikowym dla poszczególnych poziomów nauczania.
- W ogólnym zarysie ocenie podlega:
• umiejętność wypowiadania się na różne tematy, w tym w związku z odbiorem tekstów literackich i innych tekstów kultury,
• umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem,
• umiejętność pisania (w tym: realizacja tematu, kompozycja, poprawność językowa, zapis),
• stopień opanowania umiejętności wskazanych w podstawie programowej,
• znajomość lektur obowiązkowych,
• stopień zaangażowania w wykonanie zadania (zwłaszcza
przy zadaniach twórczych i dodatkowych).
3. W związku ze złożonością przedmiotu, jakim jest język polski, nauczyciel sprawdza i ocenia osiągnięcia oraz pracę ucznia w ich różnorodnych formach i przejawach, takich jak:
• krótka i dłuższa wypowiedź pisemna(prace klasowe literackie, sprawdziany z nauki o języku, prace domowe- co najmniej 3 w półroczu)
• wypowiedź ustna (dłuższa na ocenę, krótsza – plusy i minusy)
• praca na lekcji,
• głośne czytanie,
• czytanie ze zrozumieniem / praca z tekstem,
• recytacja,
• praca w grupach,
• test (po każdym dziale podręcznika)
• dyktando,
• udział w życiu kulturalnym szkoły i środowiska,
• udział w konkursach
Kryteria oceny z języka polskiego
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Spełnia kryteria oceny bdb
- Wykonuje dodatkowe prace (pisemne i ustne) z własnej inicjatywy
- Prace pisemne ucznia cechuje oryginalność
- Uczestniczy w konkursach
- Prezentuje na lekcji bogate materiały zdobyte samodzielnie, wzbogacone własną opinią i komentarzem
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Oddaje w terminie prace pisemne i zalicza je na ocenę co najmniej db, a przynajmniej 2 na ocenę bdb
- Jest aktywny na lekcji i samodzielnie wnioskuje
- Pisze sprawdziany, prace klasowe, na co najmniej db, a przynajmniej dwie na ocenę bdb
- Redaguje samodzielnie notatki, rozbudowuje wypowiedzi, stosuje bogate słownictwo, związki frazeologiczne oraz różnorodne konstrukcje zdaniowe, z przewagą zdań złożonych
- Starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy
- Płynnie czyta
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Oddaje w terminie prace pisemne i zalicza je co najmniej na dst, a przynajmniej dwie na ocenę db lub bdb (istnieje możliwość poprawienia pracy do 5 dni)
- Redaguje notatki własnymi słowami (może wykorzystać fragmenty z opracowań, ale zapisuje je jako cytaty)
- Jest aktywny na lekcji
- Pisze sprawdziany, prace klasowe na ocenę co najmniej dst, a przynajmniej dwa sprawdziany na ocenę db lub bdb
- Starannie prowadzi zeszyt
- Udziela pełnych wypowiedzi, stosując bogate słownictwo i urozmaicone zdania
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Oddaje w terminie samodzielnie redagowane prace pisemne i zalicza je co najmniej na ocenę dop, a przynajmniej dwie prace na ocenę wyższą (jeśli ocena jest niższa można poprawić ją w ciągu 5 dni)
- Uzyskuje przynajmniej 2 oceny dst za pracę klasową lub sprawdzian (z możliwością poprawy w ciągu 5 dni)
- Przygotowuje krótkie notatki na lekcję, wybierając informacje, które są dla niego zrozumiałe
- Poprawia dyktanda i sprawdziany
- Czyta z nielicznymi błędami
- Dba o zeszyt
- Wypowiada się pełnymi zdaniami
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- Zalicza na ocenę dop przynajmniej 1 pracę pisemną samodzielnie redagowaną i 1 pracę klasową (oceny niższe można poprawić w ciągu tygodnia)
- Słabo czyta, popełniając liczne błędy
- Prowadzi zeszyt przedmiotowy, uzupełniając notatki
- Poprawia dyktanda i sprawdziany
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Nie oddaje prac pisemnych lub są one niesamodzielne
- Uzyskuje z prac klasowych, sprawdzianów oceny ndst. i nie wyraża chęci ich poprawienia
- Nie opanował techniki głośnego czytania
- Nie przeczytał lektur obowiązkowych nawet we fragmentach
- Nie przejawia aktywności na lekcjach
Kryteria oceny dyktanda
Ocena cel– dyktando napisane bezbłędnie i starannie
Ocena bdb (+, -)1-2 błędy ort
Ocena db (+,-)3-4 błędy ort
Ocena dst (+,-) 5-6 błędów ort
Ocena dop (+,-) 7-8 błędów ort
Ocena ndst– 9 i więcej błędów ort
3 błędy interpunkcyjne= 1 błąd ort
Kryteria oceny dłuższych wypowiedzi pisemnych
- Zrozumienie tematu 0-1 punkt
- Rozwinięcie tematu-podawanie przykładów, komentowanie ich, wnioskowanie 0-4 p.
- Trójdzielna kompozycja z zachowaniem właściwych proporcji 0-1p.
- Spójność i logiczne uporządkowanie tekstu 0-2p.
- Poprawność językowa (wyrazy użyte we właściwym znaczeniu, poprawnej formie gramatycznej, właściwie połączone w zdania pojedyncze, a te z kolei w zdania złożone, nieużywanie kolokwializmów i powtórzeń- chyba że w uzasadnionych przypadkach), styl dostosowany do formy wypowiedzi (dopuszczalne 3 błędy niezależnie od kategorii) 0-3p
- Ortografia 0-2 p (dopuszczalne 2 błędy)
- Interpunkcja 0-1 p (dopuszczalne 4 błędy)
- Estetyka pracy (margines, akapity, czytelność pisma, przejrzystość pracy) 0-1p.
Razem 15 p.
Punktacja
15-14p-(+,-)bdb
13-11(+,-) db
10-8 (+,-) dst
7-5 (+,-) dop
4 i mniej- ndst
Przeliczenie procentowe punktów na oceny szkolne
100%-90%- bdb
89 – 75% db
74-50 % dst
49-30% dop
29 i mniej ndst
Kryteria oceny lektury
Celujący
- Dokładna znajomość i zrozumienie treści
- Własna oryginalna interpretacja wzbogacona o biografię autora i opracowania krytyczno-literackie
- Znajomość realiów epoki literackiej i genezy utworu
Bardzo dobry
- Dokładna znajomość i zrozumienie treści
- Prawidłowa analiza i interpretacja utworu
- Ogólna wiedza o autorze
Dobry
- Znajomość treści lektur podstawowych
- Zrozumienie treści
- Sprawne wypowiadanie się na temat lektury
Dostateczny
- Samodzielne przeczytanie utworów krótszych objętościowo oraz fragmentów utworów dłuższych (wskazanych przez nauczyciela)
- Wypowiadanie się na temat świata przedstawionego w lekturze
Dopuszczający
- Przeczytanie fragmentów utworów wskazanych przez nauczyciela
Niedostateczny
- Nieznajomość treści lektur omawianych na lekcjach
Kryteria oceny wypowiedzi mówionej
Celujący
- Zasób wiedzy wykraczający poza program nauczania
- Wysoki poziom kultury języka
- Pozostałe wymagania jak przy ocenie bdb
Bardzo dobry
- Pełny zasób wiedzy określonej programem nauczania
- Zgodność z tematem
- Precyzja wypowiedzi
- Użycie wyrazów podkreślających własną opinię
- Płynna i wyraźna wypowiedź
Dobry
- Wypowiedź komunikatywna, dość płynna
- Poprawność językowa, nieliczne błędy
- Drobne odstępstwa od tematu
- Konkretność wypowiedzi
Dostateczny
- Drobne błędy rzeczowe
- Odbieganie od tematu
- Wypowiedź komunikatywna przy niewielkiej pomocy nauczyciela
- Ubogie słownictwo
- Powtarzające się błędy językowe
- Mało zróżnicowana składnia
- Spontaniczny sposób mówienia
Dopuszczający
- Wypowiedź niesamodzielna, wymagająca ciągłej pomocy nauczyciela
- Bardzo ubogie słownictwo
- Gubienie wątków treściowych, niekończenie zdań
Niedostateczny
- Brak wypowiedzi lub wypowiedź nie odpowieda normom ustalonym dla oceny dop
Kryteria oceny czytania
Bardzo dobry
- Tekst przeczytany z całkowitym zrozumieniem, płynnie poprawnie
- Stosowanie akcentu logicznego w zdaniu
- Właściwa intonacja
- Dopuszczalna 1 pomyłka w przestankowaniu
Dobry
- Tekst przeczytany ze zrozumieniem
- Czytanie dość płynne i wyraźne
- Dopuszczalne 1-3 błędy, 2-3 omyłki,
Dostateczny
- Tekst przeczytany z częściowym zrozumieniem, dość płynnie, ale monotonnie
- Nieliczne przypadki sylabizowania dłuższych wyrazów
- Popełnienie 4-6 błędów i omyłek
Dopuszczający
- Tekst przeczytany niewyraźnie i zrozumiany w niewielkim stopniu
- Liczne błędy w technice czytania
Niedostateczny
- Tekst przeczytany bardzo niewyraźnie, monotonnie
- Sylabizowanie większości wyrazów
- Bardzo dużo błędów i omyłek
- Zupełne niezrozumienie treści